Helsedesign AS er tilpasset til de nye personvern-reglene (GDPR).
Våre personvernvilkår og bruksvilkår for våre digitale kanaler er:
GDPR (General Data Protection Regulation for EU/EØS) er et nytt personvernregelverk som trer i kraft, i Norge,
den 1. juli 2018. Lovverket setter rammer for innsamling og bruk av person-opplysninger og styrker
rettighetene til enkeltpersoner. All behandling av personopplysninger skal være lovlig, rettferdig og
gjennomsiktig. Med personopplysning menes enhver opplysning om en identifisert eller identifiserbar fysisk
person (den registrerte). Personhelsedata defineres som sensitive personopplysninger.
Helsedesign sitt personell som er i kontakt med personopplysninger har taushetsplikt. Bedriftens håndtering av
disse opplysningene skjer i samsvar med gjeldende personvern-lovgivingen i tillegg til regelverket for helse-
og bedriftshelsetjenester. Omfanget av registrerte personopplysninger skal ikke være større enn nødvendig og
for at ansatte i Helsedesign skal kunne håndtere opplysningene må det være et formål
Helsedesign samler inn, bruker og lagrer opplysninger om virksomheten og eventuelle sensitive
personopplysninger om deres ansatte. Det rettslige grunnlaget finnes i GDPR artikkel 6 og 9,
Arbeidsmiljøloven, Helseregisterloven, Helsepersonelloven, Pasientjournalloven, Forskrift om utførelse av
arbeid og Forskrift om pasientjournal.
Personvernerklæring
Helsedesign registrere noen personopplysninger for å kunne følge opp kundeforholdet. De ansattes helse blir
registreres av vår underavdeling for helsekontroller Sandvika Medisinske senter. Informasjon som blir lagret
er kontaktinformasjon for å opprette bedriftsjournal (f.eks. navn, fødselsnummer, adresse og telefonnummer),
administrasjon av timeavtaler, diagnoser, resepter, betaling og øvrige forpliktelser under
bedriftshelse-avtalen. Vi vil kun samle inn og bruke de personopplysninger som er nødvendige.
Datakontroll
Våre systemer med tilhørende databaser forenkler sporing, bidrar til en bedre internkontroll og sikrer
personvernet for våre kunder.
Informasjonskapsler (cookies)
Vi bruker informasjonskapsler («cookies») og liknende teknologier i våre digitale kanaler. Informasjonskapsler
hjelper oss til å fastslå hvilke deler av våre digitale kanaler som er mest populære, herunder hvilke sider
brukerne besøker og hvor lenge. Informasjonen brukes for eksempel til utvikling og analyse av tjenester og
målretting av annonser på internett. Les mer om våre cookies her.
Retting og sletting
Det er viktig at opplysningene vi har registrert er riktige. I bedrifter som vi har avtale med kan ansatte på
egne vegne, kreve at vi retter eller sletter personopplysninger hvis disse er mangelfulle eller unødvendige.
Retting og sletting av opplysninger i pasientjournal er hjemlet i regelverket – som også gir noen begrensende
unntak. Har du spørsmål om dette så kan du ta kontakt med oss.
Vår bedrift og avdeling Sandvika medisinske senter sletter registrerte personopplysninger når de ikke lenger
er nødvendige for å oppfylle formålet de ble innhentet for. For pasientjournaler gjelder egne regler om
oppbevaring.
Allmennhelseopplysninger skal, i utgangspunktet, slettes når det her gått mer enn 10 år etter siste
journalpåføring. Unntaksvis skal pasientjournaler for ansatte som har vært utsatt for risikofylte
eksponeringer; som asbeststøv, bly, kreftfremkallende kjemikalier, bergarbeid, m.fl., oppbevares i opptil 60
år.
Innsyn
I bedrifter som har atale med Helsedesign kan ansatte på egne vegne, be om å få informasjon om hvilke
personopplysninger vi behandler og hvordan vi håndterer disse.
Dette inkluderer den ansattes rett til innsyn i egen pasientjournal, hvem som har hatt tilgang til denne og
hvem som har fått utlevert opplysninger herfra. Pasientjournalen er en taushetsbelagt informasjon og vil ikke
bli delt med andre, med mindre den ansatte/pasienten samtykker til dette.
Leder og HR-funksjoner kan få oversendt lister over deltagere ved lovpålagte leveranser (f.eks.
arbeidshelseundersøkelser og yrkesvaksinering) og deltagelse ved helsesertifiseringer med konklusjon på
skikkethet av helsen (som f.eks. godkjent/ikke godkjent offshorearbeider, pilot, yrkesdykker, yrkessjåfør).
Databehandling av personopplysninger
Helsedesign systematiserer innhentet bedriftshelseinformasjon i en database, der innsamlede data lagres
sikkert enten i bedriftsjournal eller i pasientjournal (Sandvika Medisinske senter).
Gjelder for avdeling Sandvika Medisinske senter
Når våre kunders ansatte mottar bedriftshelsetjenester, har vårt helsepersonell plikt til å føre en
pasient-journal. I pasientjournalen registrerer vi de opplysningene som er nødvendige for å gi riktig tjeneste
eller behandling, f.eks.sykdomshistorik, tidligere behandlinger, medikamentbruk, resepter, diagnoser,
prøveresultater, opplysninger fra andre behandlingssteder m.m.
Tilgang til pasient-journal er begrenset til helsepersonell og medhjelpere som leverer helsetjenester til
ansatte og pasienter. Helselovgivningen gir klar føring på begrensning av innsyn i pasientjournal til
helse-personell med behandlerfunksjon.
Pasientjournaler blir loggført, og det gjennomføres regelmessig kontroll av loggen for å sikre korrekt innsyn
i journalene. Sammen med våre systemleverandører arbeider vi med å få gode og sikre personvernløsninger i våre
helsesystemer.
Databehandleravtale
Helsedesign/Sandvika Medisinske senter er behandlingsansvarlig for personopplysninger fra ansatte hos våre
kunder etter inngått avtale, både i forbindelse med leveranse av bedriftshelsetjenester og øvrige
helsetjenester.
Vi behandler personopplysningene selvstendig som en del av tjenesteleveransene og ikke på vegne av eller etter
instruks fra våre kunder.
Helsedesign har i tillegg databehandler avtale med noen av sine kunder i form av IoT platform/ App - AppnGo.
Det er kun dataansvarlig eller andre ansatt hos Helsedesign som i forbindelse med sitt oppdrag/administrasjon
har har tilgang på personopplysninger hos ansatte hos kunden. Det at Helsedesign eller Sandvika Medisinske
senter mottar ansattlister med navn, fødselsnummer, mailadresse og avdelingstilhørighet fra kundene, fordrer i
seg selv ingen data-behandleravtale, fordi dette anses som en overføring av data mellom to selvstendige
behandlings-ansvarlige.
Sikkerhet og risikovurdering
Helsedesign tar ansvar for å vurdere sikkerhetsrisiko og konfidensialitet i forhold til personvernet. Det er
viktig for oss at informasjonen vi sitter på blir behandlet i tråd med gjeldende lovverk og forskrifter. Ingen
registrerte personopplysninger skal være tilgjengelig for uvedkommende. Ansatte i Helsedesign/ Sandvika
Medisinske senter, som gis tilgang til beskyttelsesverdige personopplysninger, må underskrive en
taushets-erklæring og skal ha et tjenestebehov for å åpne en pasientjournal. Vi har flere rutiner som
beskytter personsikkerheten.
For å ivareta sikkerheten i registrerte personhelseopplysninger er det viktig at også all kommunikasjon er
trygg. Helseopplysninger og andre sensitive opplysninger skal ikke sendes via e-post eller på andre (inklusive
sosiale) medier som ikke ivaretar konfidensialiteten. Våre kunder blir informert om sikre måter for å utveksle
personopplysninger.
Et eventuelt sikkerhetsbrudd vil bli varslet innen kort tid i henhold til GDPRs strenge krav til
avvikshåndtering. Innhold i varslet og hvem som skal varsles er gjort kjent i vår organisasjon.
Personvernombud
Helsedesign har opprettet et eget personvernombud som er bindeleddet mellom våre virksomhets-kunder, kundens
registrerte ansatte, Datatilsynet, og Helsedesign.
Personvernombudet er ansatt i Helsedesign.
Helsedesign arbeider kontinuerlig for å være i samsvar med personvernregelverket slik at alle våre kunder og
brukere skal være trygge på at innsamlet, lagret og kommunisert personinformasjon blir behandlet på en
forsvarlig måte.